Nieuws

Artikel Gooi & Eemlander over mijn nieuwe boek

Vanwege het uitkomen van ‘Vind je eigen weg met jouw autisme’ word ik veel gevraagd door lokale media om mijn verhaal te komen vertellen. Het verhaal van een juf met een missie, maar óók het verhaal van het meisje dat altijd dacht dat ze zich aan moest passen aan de rest… Tot zij zich realiseerde dat ze haar ‘anders-brein’ beter kon gebruiken om verder te komen, in plaats van ertegen te vechten… Het verhaal dat ik al zo vaak en veel met liefde vertel op scholen en instellingen in Nederland, en waarvan ik hoop dat het kinderen (jongeren) met autisme kan helpen ‘hun eigen weg te vinden’. De Gooi en Eemlander wijdde er een hele ‘spread’ aan! Lees hier het hele artikel

 

 


Spectrumvisie op NOT 2019

Tijdens de Nederlandse Onderwijs Tentoonstelling, hét toonaangevende evenement voor iedereen in het onderwijs zal ik twee seminars verzorgen. Er is gekozen voor een verkorte versie van de lezing ‘Autisme anders ervaren’ die in theater 4 (Voortgezet Onderwijs) te zien zal zijn. De eerste lezing is op 23 en 26 januari om 11:30. Inschrijven doe je via deze link.

 

 

Mijn nieuwe boek ‘Vind je eigen weg met jouw autisme’ is bijna klaar!

Het komt steeds dichterbij, de datum waarop mijn nieuwe boek ‘Vind je eigen weg met jouw autisme’ uitkomt. Hét psycho-educatieve boek waarin kinderen van 10-14 leren dat autisme niet een stoornis is maar slechts een ander ‘informatieverwerkingssysteem’ betreft. Ook lees je dat als je je eigen systeem leert kennen en je eigen weg durft te gaan, je daar juist ook hele coole dingen mee kunt doen! Vanuit een breed theoretisch kader belicht ik niet alleen als autismespecialist, maar ook als ervaringsdeskundige, alle dingen die je als kind (én ouder/leerkracht) moet weten over het éigen autisme van een kind. Als je weet hoe het voor jou werkt, weet je ook wat je nodig hebt of zelf kunt doen om je lekker te voelen! Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de vormgeving waarna het boek naar de drukker gaat. Achterop het boek zal de volgende tekst te lezen zijn: “Als je autisme hebt, werken jouw hersenen anders dan bij de meeste mensen; ze verwerken de informatie op een andere manier. Als je heel jong bent, bepalen volwassenen wat jij nodig hebt. Als je in de bovenbouw komt, en zeker als je naar het voorgezet onderwijs gaat, is het belangrijk dat je zélf weet wat jouw autisme inhoudt. Je begrijpt jezelf dan niet alleen beter, maar kunt ook aan anderen uitleggen wat je nodig hebt om je goed te voelen en hoe jij het beste kunt leven, werken en leren. Dit boek helpt je daarbij: je leert meer over autisme in het algemeen, maar ook over jouw specifieke signalen, wegwijzers en stopborden. Het helpt je, kortom, om je eigen weg te vinden!” Het boek is al te bestellen via de website van Pica en zal in november in de winkel liggen.

 

Interview op www.2doc.nl over documentaire ‘Scenario’s voor een normaal leven’ 

Ik werd door NPO- 2DOC benaderd om als autismespecialist mijn mening te geven over de documentaire “Scenario’s voor een normaal leven”. In deze documentaire wordt bekeken of Jonathan, een jongetje met autisme, baat kan hebben bij ondersteuning door een robot. Het interview waarin ik te zien ben, is geplaatst als achtergrondreportage op de website van 2DOC. Hij is te bekijken via deze link. Ik ben toch wel een beetje trots dat nu ook de NPO mij gevonden heeft als het gaat om uitleggen van ‘mijn’ Autisme anders bekijken. Ieder kind is anders, en heeft wat anders nodig om het goed te kunnen doen. De belangrijkste vraag is daarbij: kun JIJ als ouder, leerkracht of ondersteuner zien wat dit specifieke kind nodig heeft? En ben jij bereid dat te geven?

 

Artikel in Autisme magazine over ASS & VB

Het thema van de Autismeweek 2018 is ‘Luisteren naar autisme’. Dat betekent: in gesprek gaan met mensen met autisme en hun naasten, en luisteren naar hun ervaringen en behoeften. Het betekent ook: signalen van autisme herkennen en daarop anticiperen. In het artikel lees je alles over de persoonlijke visie van een aantal leden van de NVA-Expertgroep Autisme en verstandelijke beperking op ‘luisteren naar autisme’. Ook ik heb vanuit mijn rol in deze expertgroep een stuk van het artikel verzorgd. Het artikel is verschenen in het ledenblad ‘Autisme’ van de NvA wat deze week is verstuurd. Het artikel kun je hier lezen.

Tweede boek is onderweg!

Ik ben er trots op te kunnen vertellen dat ik bezig ben met mijn tweede boek, dat ik voor uitgeverij PICA zal gaan schrijven. Het gaat een boek voor tieners worden, en zoals jullie van mij verwachten, hoop ik ook hen te inspireren tot  ‘Autisme anders bekijken’! Ik hoop deze jonge mensen mee te kunnen geven dat het hebben van autisme niet gek, of heel naar hoeft te zijn, maar dat het wél betekent dat informatie bij hen anders wordt verwerkt. En dat zij soms hulp nodig hebben om dit op de beste manier te doen. Ik ga samenwerken met (weer) een hele fijne illustrator, zodat het ook voor kinderen die niet zo gek op lezen zijn tóch aantrekkelijk zal zijn dit boek(je) op te pakken. We hopen dat het boek in oktober 2018 in de winkels zal liggen!

Spreker in het AZ stadion op congres ‘Gedrag van A tot Z’

Op 5 maart 2018 mocht ik samen met 3 andere sprekers 1200 leerkrachten van samenwerkingsverband Waterland  inspireren tot ‘Anders kijken naar gedrag’. Ik bevond mij in goed gezelschap: Steven Pont, Marcel van Herpen en Boudewijn Schut waren de andere sprekers, en het was mooi om terug te horen dat de boodschap die wij hadden een belangrijke overeenkomst had: “Leraren, durf het ook anders te doen!”Wat een locatie, de zaal waar ik twee keer mocht spreken had uitzicht op de grasmat van AZ! Een mooie dag waar ik met plezier op terugkijk.

Spectrumvisie bij NVA – AIC de Kempen in Eersel 

2017-11-01 13.52.38Ik werd door AIC De Kempen uitgenodigd een invulling te geven aan hun jubileummiddag, zij bestonden namelijk vijf jaar. Een hele eer! We hebben samen een programma ontworpen waarbij ik de deelnemers eerst mee heb genomen in de wereld van ‘Autisme anders bekijken’ in het mooie theater van Eersel. Na de pauze zijn we in groepen uit elkaar gegaan. Eén groep kon kennismaken met ‘Autisme anders ervaren’. Dit is een workshop van twaalf activiteiten die allemaal een indruk geven hoe het kan zijn als je autisme hebt. De andere groep sprak met mij na over de lezing en kon vragen stellen. We hebben samen een start gemaakt met het invullen van een eigen autismepaspoort. Mooi om mee te maken dat de meer dan 60 deelnemers allemaal met hun eigen achtergrond (onderwijs, ouders en zorg) bereid waren hun eigen verhalen en vragen te delen. Ik vond het een hele waardevolle middag, en ik hoop dat deze mensen het ‘anders kijken’ een stukje mee hun eigen praktijk innemen. Na afloop van de lezing werd ik geïnterviewd door een journalist van het Eindhovens Dagblad. Het artikel dat hij hierover schreef vind je hier.

Autisme anders bekijken doe je samen!

uitreikingAutisme anders bekijken is iets wat je het beste sámen doet. Door mét elkaar op zoek te gaan naar oorzaken van gedrag, houd je elkaar hierin scherp en breng je elkaar ook op ideeën. Daarom is het zo mooi als een heel team van een school de cursus ‘Autisme anders bekijken’ gevolgd heeft. Eén van de mooiste opbrengsten is namelijk niet alleen een visie op het kijken naar leerlingen met autisme, maar je leert samen anders kijken naar álle kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte! Autisme anders bekijken is daarmee niet zomaar een cursus, maar staat voor een onderbouwde, positieve manier van kijken naar gedrag van kinderen, gebaseerd op de laatste theoretische inzichten over gedrag. Scholen die de cursus al gevolgd hebben, zijn hier ook trots op, en laten graag zien dat zij ‘Autisme anders bekijken’. Dit kan onder andere met het waarderingsbordje dat de school ontvangt als minstens 80% van het team de cursus gevolgd heeft. Deze week mocht ik weer een bordje overhandigen, ditmaal aan de directie van “Kiem- onderwijs met zorg”, een SBO school in Dordrecht. Zij zijn in 2016 begonnen met een studiedag ‘Autisme anders bekijken’ voor het hele (grote) team. Hier was het merendeel zo enthousiast over dat zij ‘meer’ wilden. Dit heeft geresulteerd in drie rondes van de cursus, steeds 15 teamleden bij elkaar, die door deze relatief kleine groep ook veel mogelijk hadden om de theorie toe te passen op de uitwisseling over de praktijk. Drie keer een enthousiaste groep leerkrachten en ondersteuners… en óók het MT deed mee! In de hal van hun mooie school prijkt daarom sinds deze week het mooie bordje: “Dit team kan ‘Autisme anders bekijken’! Wil je ook op deze manier met je team aan de slag? Klik dan hier voor meer informatie over de cursus

Gastspreker op Lerarencongres 2017

Header-Lerarencongres-2017-Vier-de-leraar_2048x395_acf_cropped-1_340x230_acf_croppedVeel van de ondersteuningsbehoeften van kinderen met autisme zijn niet zichtbaar aan de buitenkant. Sterker nog; als je je blijft richten op gedrag wat je ziet, vind je vaak niet de aansluiting die je zoekt. Waarom doet een kind wat hij doet, wat levert dat gedrag hem of haar op? Deze lezing geeft inzicht in de wereld van een kind met autisme.

Ik kom graag spreken op dit congres omdat één van mijn uitgangspunten is dat de leraar zélf (samen met ouders) specialist is op het gebied van het onderwijs aan zijn of haar leerling. Door Autisme anders te bekijken is er vaak heel veel meer mogelijk in het passend maken van onderwijs! Ik help hier graag bij.

Wil je ook (gratis) kennismaken met ‘Autisme anders bekijken’, kijk dan hier voor het programma van het Lerarencongres. Tijdens dit congres kun je met 5% korting inschrijven voor de cursus Autisme anders bekijken, die 25 oktober weer start. Wil je nu alvast inschrijven, of meer informatie over deze cursus, die met een 8.9 beoordeeld wordt door cursisten? Kijk dan hier.

 

Autismecongres Gooi en Vechtstreek

IMG_6016Op 3 april 2017  heb ik op het autismecongres Gooi en Vechtstreek gesproken over wat Autisme anders bekijken op kan leveren oa in het passend maken van onderwijs en begeleiding. Centrale vraag hierbij was: “Hoe zorgen we ervoor dat de professional een stapje terug kan doen”. Mooi om hier mijn visie op te mogen geven, vanuit mijn ervaring als (onderwijs)professional én als moeder.

Op de informatiemarkt was zeer veel interesse in de teamscholing die ik aanbied. Fijn, want alleen vanuit voldoende kennis over autisme kunnen professionals de ondersteuningsbehoeften van kinderen met autisme (leren) herkennen! Mooi werk!

 

 

Publicatie in NvA Engagement 

artikel engagementAl een tijdje ben ik lid van de NvA (Nederlandse vereniging voor Autisme) expertgroep ASS en VB (verstandelijke beperking). In die hoedanigheid heb ik een artikel geschreven over de inzet van het autismepaspoort ten behoeve van de Onderwijs-Zorg arrangementen (OZA) op het STIP VSO in Utrecht. Op deze school heb ik zes jaar mogen meewerken aan het vormgeven en uitvoeren van (passend!) onderwijs aan leerlingen met een complexe hulpvraag. Vaak ging het om leerlingen met autisme én een verstandelijke beperking. Het spreekt voor zich dat deze leerlingen een zorgvuldig afgestemd onderwijs/zorg aanbod nodig hebben. In het artikel komen een aantal professionals aan het woord die vanuit hun eigen taak en rol vertellen hoe zij onderwijs (en zorg) aan leerlingen met autisme vormgeven. Een bijzonder verhaal van een bijzondere school!
Wilt u meer lezen? Klik dan op deze link.

 

 

 

Een prachtig artikel in 100%NL magazine 

4Wat was ik blij toen mij gevraagd werd mee te werken aan een artikel in het 100%nl magazine! In de rubriek ‘doorzetters’ nog wel! Een fantastische gelegenheid om te vertellen wat mij drijft in mijn visie ‘Autisme anders bekijken’. In het artikel lees je wat mij heeft doen besluiten in het onderwijs te gaan, mijn weg tot waar ik nu ben en over de resultaten die je als leerkracht kunt bereiken door nét even dat stukje verder te kijken dan het ‘label’ autisme en het gedrag wat een kind laat zien. In vier pagina’s wordt, naar mijn idee op een fantastische manier, alles beschreven! Beretrots!
Artikel lezen ? Klik hier voor de bladerbare PDF. Wil je het artikel downloaden? Dat kan hier.

 

 

 

 

 

 

 

Trainer voor de NvA/Balans Acadamy

Flyer Cursus Autisme anders bekijkenIk ben ontzettend enthousiast dat ik de cursus ‘Autisme Anders Bekijken’ vanaf 30 november ook voor de NvA/Balans Academy mag gaan geven op hun locatie in de Bilt. De Nederlandse Vereniging voor Autisme heeft als doel dat ‘mensen met autisme zichzelf kunnen zijn, en optimaal tot hun recht kunnen komen’. Juist het in beeld brengen van het eigene van ieder kind met autisme, en het daardoor passend kunnen ondersteunen waar nodig, is het doel van het autismepaspoort. De cursus behandelt alle thema’s die op het paspoort voorkomen. Daarnaast wordt in iedere bijeenkomst veel tijd vrijgemaakt voor de koppeling van de theorie naar de eigen praktijk. Eerdere deelnemers gaven de cursus gemiddeld een 8,9! Voor een greep uit de evaluaties kunt u hier klikken. U kunt hier klikken om de inhoud van de cursus te bekijken, en u eventueel aan te melden.

 

 

 

 

 

 

 

Spectrumvisie nu ook in België!

belgie kleinOp 19 oktober spreek ik op het boekenpodium ‘Autisme anders bekijken’ in Antwerpen. Dit boekenpodium wordt georganiseerd door mijn uitgever, Garant. Ik zal uiteraard iets vertellen over mijn boek, maar zeker ook de link leggen met het autismepaspoort, en laten zien wat het autismepaspoort voor u of uw kind (leerling) kan betekenen. Het autismepaspoort kreeg naar aanleiding van dit podium aandacht in’t Nieuwsblad, een grote Belgische krant. Zij waren er snel bij om de lancering van het autismepaspoort in Belgie aan te mogen kondigen! Klik op de foto om het hele artikel te lezen.

 

 

 

 

 

 

 

Validatie voor de cursus ´Autisme anders bekijken´

20160615_144959Het team van de Sint Vincentiusschool in Volendam poseert trots met de net uitgereikte certificaten na het volgen van de vijfdelige cursus ‘Autisme anders bekijken’ De trotse directeur van deze school: ‘Omdat wij anders naar autisme hebben leren kijken, is de draagkracht van onze school vergroot en ons onderwijs nog passender geworden.’ Een mooie opsteker voor deze direct toepasbare cursus die de laatste inzichten over autisme verbindt met de dagelijkse praktijk op veel scholen in het speciaal onderwijs. Een andere opsteker is dat de cursus sinds kort staat geregistreerd bij Registerleraar.nl. De cursus kent een studiebelasting van 27 registeruren. Een primeur voor de deelnemers aan deze verdiepende cursus. Kijk hier voor meer reacties van het enthousiaste team van deze school.

 

 

Spreken op het NVA congres 2015

photo_2015-11-16_15-35-45Op vrijdag 13 november 2015 sprak ik voor een uitverkocht Beatrixtheater op het jaarlijkse NvA congres over ‘autisme anders bekijken met een autismepaspoort’. Het was een fantastische dag, waarin ik vooral getroffen werd doorde hoeveelheid ouders en leerkrachten die mij opzochten op de informatiemarkt. Er werd met ontzettend veel enthousiasme gereageerd op het autismepaspoort, en ik ben nogmaals gesterkt in mijn geloof dat het paspoort heel veel kan betekenen in het (h)erkennen van de speciale behoeften én kwaliteiten van kinderen met autisme. We kregen ook veel (aan)vragen van en voor (jong)volwassenen, die het paspoort bijvoorbeeld willen inzetten in de communicatie op het werk, of bij de overstap van middelbaar naar HBO-onderwijs. Het goede nieuws is dat wij door de veelheid van aanvragen een aanpassing gaan maken op het paspoort zoals het nu is, waardoor het óók voor volwassenen een ‘passend’ beeld kan geven! Als u de presentatie wilt bekijken, kan dit via deze link. Voor een betere impressie van deze dag klik hier. 

 

In de wakkerste krant van Nederland!

Telegraaf#WE#07-11-2015#NL#1#GezondEnWel.2#2#cci

In aanloop naar het NvA congres is er veel landelijke belangstelling voor het autismepaspoort, zelfs vanuit de grootste krant van Nederland; de Telegraaf.

Ik vond het ontzettend leuk dat mijn leerling Esmee samen met haar moeder mee mocht doen aan het interview. Een mooi voorbeeld van hoe het autismepaspoort kan helpen ‘Autisme anders te bekijken’!

 

 

 

 

 

Nieuw : Het door Spectrumvisie geschreven boek ‘Autisme anders bekijken’

cover3dMijn boek ‘Autisme anders bekijken’ ligt in de winkels! In dit boek worden alle onderdelen van het autismepaspoort uitgebreid beschreven. Ik wil met het boek vooral bereiken dat mensen uit de omgeving van kinderen met autisme béter (of anders?!) naar ‘hun’ kind gaan kijken. Niet ieder kind met autisme is hetzelfde, en aan de buitenkant kun je vaak niet zien wat er van binnen speelt. Ik ben er heel trots op dat de NvA het voorwoord geschreven heeft. Zij stellen onder andere:

“Suzanne Agterberg-Rouwhorst heeft een boeiend boek geschreven vanuit onderzoek en eigen ervaring, waarin ieder kind een individu mag zijn. Door het gebruik van meerdere voorbeelden zal de tekst herkenning geven voor veel ouders en leerkrachten. De tips die bij de verschillende hoofdstukken worden gegeven kunnen bijdragen aan het verbeteren van het begrip voor het kind dat u in gedachten heeft als u dit boek gaat lezen.”

Meer weten? Klik hier 
Bestellen? Klik hier

Nieuw : Bijlage met specifieke kenmerken zintuiglijk profiel

SpectrumVisie_Illustraties2015_ZintuigelijkeWaarnemingIn het autismepaspoort wordt het onderdeel zintuiglijke waarneming behandeld aan de hand van de door Olga Bogdashina ontwikkelde vragenlijst ‘Sensory Profile’ Dit profiel kan worden afgenomen tijdens het invullen van het autismepaspoort en creert een helder overzicht hoe het kind met autisme scoort op de zeven zintuigen. Met deze score weten we hoe gevoelig een kind is op een bepaald zintuig, maar kennen we nog niet de specifieke gevoeligheden. Daarom wordt vanaf vandaag bij elk ingevuld zintuiglijk profiel in het autismepaspoort een bijlage bij het autismepaspoort geprint waarin deze gevoeligheden per zintuig worden genoemd. Het spreekt voor zich dat niet elk kind gelijk is en met dit overzicht uitstekend rekening kan worden gehouden
met deze gevoeligheden.

 

 

 

 

Duidelijke film over de werking van het autismepaspoort youtube_

Veel mensen vragen zich af hoe de applicatie van het autismepaspoort precies werkt. Daarom hebben we een duidelijke instructiefilm gemaakt waarin u stap voor stap kennis maakt met de onderdelen van het autismepaspoort en ook kunt zien hoe gemakkelijk alles werkt. Ondanks dat het een behoorlijk lang filmpje is, geeft het een korte indruk over de vele voordelen van het product. Bekijk hier deze film.

 

Uitreiking HanneMieke Prijs 2014

handtekening NVA-congres-2015 HRHet duurt nog even, echter op 13 november zal ik tijdens het autismecongres van de NvA in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs de felbegeerde HanneMieke Prijs 2014 in ontvangst nemen. Meer over deze prijs is te lezen in het nieuwsbericht wat een aantal berichten hier onder staat. Tijdens deze uitreiking is me gevraagd om een lezing te houden waarin ik niet alleen vertel over mijn onderzoek en het bijbehorende autismepaspoort maar ook het publiek probeer mee te nemen naar het kijken naar oorzaken van gedrag bij kinderen met autisme in plaats van het gedrag zelf. Als deze oorzaken in kaart worden gebracht is het individueel insteken door de omgeving een stuk gemakkelijker! Klik hier voor de complete officiele aankondiging met overige sprekers.

 

Spreken op Inservice 2015

73109d4120-rsz_logoproof2red_kopie kopieOp 16, 17 en 18 september 2015 zal ik als gastspreker aanwezig zijn op de Inservice in Malle (BE). Tijdens deze conferentie komen professionals uit meerdere landen de laatste inzichten uitwisselen over autisme. Tijdens deze twee dagen is er traditiegetrouw veel tijd om te netwerken, kennis te maken, contacten te leggen, te leren en te ervaren en uiteraard ook te genieten. Er worden naast keynote lezingen en workshops ook een boeken-/ informatiemarkt, filmzaal, voordrachten en meer georganiseerd. De Inservice is voor iedereen die op welke wijze
dan ook een ‘link’ heeft met autisme.

Autismepaspoort in het NvA magazine.

Autisme Magazine NvASuzanne won de HanneMieke onderzoeksprijs 2014 voor het beste onderzoek over autisme. Dit onderzoek lag aan de basis van het autismepaspoort dat Spectrumvisie ontwikkelde. Reden genoeg voor de Nederlandse vereniging voor Autisme (NvA) om het autismepaspoort uitgebreid ‘onder de loep’ te nemen in hun kwartaalblad.

Daarnaast vindt eind maart 2015 de Nederlandse autismeweek plaats. Het thema van deze week is ‘Autisme is niet te genezen, onbegrip gelukkig wel’.  De  (Spectrum)visie van Suzanne past hier natuurlijk erg goed. De presentatie ‘Autisme anders bekijken’ die Suzanne geeft, waarin professionals aan de hand van het autismepaspoort meegenomen en getraind worden in het ‘ijsbergdenken’, kunnen bijdragen aan verwezenlijking van dit motto.


Verkozen tot ‘10x beter’
.
10x beter logoMijn onderzoek ‘Autisme een andere wereld’ is verkozen tot één van de tien beste onderzoeken die bij Fontys zijn gedaan in studiejaar 2013-2014. Naar aanleiding van deze nominatie is een tijdschrift uitgegeven, waar ik een artikel over mijn onderzoek en het Autismepaspoort heb mogen schrijven. Hiernaast ziet u de cover van deze ‘glossy’. Als u het hele artikel wilt lezen,
klik dan op 
deze link

NVA-HanneMieke prijs 2014 gewonnen! 

NVA-Logo-f.c1De grootste bekroning op mijn werk is voor mij toch wel het winnen van de Hannemieke Prijs 2014. Deze prijs wordt uitgeloofd door de Nederlandse Vereniging van Autisme (NVA) voor het beste MBO, HBO of universitair onderzoek over autisme. Juist deze erkenning uit het werkveld, de mensen die dagelijks te maken hebben met autisme, geeft deze prijs voor mij grote waarde. De feestelijke uitreiking zal plaatsvinden op een NVA congres in het najaar van 2015.

 

Nominatie Fontys 10x beter prijs

fontys-op-reclamebordMijn onderzoek ‘Autisme, een andere wereld’ is uit 600 onderzoeken die gedaan zijn vanuit opleidingsinstituut Fontys, gekozen om opgenomen te worden in het ’10x beter magazine’ wat eind 2014 onder alle onderwijsinstellingen in Nederland verspreid wordt. In januari volgt de uiteindelijke verkiezing en huldiging van de drie beste Fontys onderzoeken van 2014. Op deze website kunt u de ontwikkelingen uiteraard volgen.

 

 

Weekblad Wijdemeren 

wijdemeers weekbladVanuit de (regionale) media is er veel belangstelling voor de Denk Groter Prijs. In het Weekblad Wijdemeren een leuk interview!

 

 

 

 

 

 

Fontys Denk Groter Prijs gewonnen in categorie onderzoek

10450968_780449102014296_2845265649644524243_nOp 1 september 2014 werd de Fontys ‘Denk Groter Prijs’ in de categorie onderzoek uitgereikt. De prijs bestond uit een geldprijs en een trofee, gemaakt door kunstenaar/docent Ton van der Vleuten. De Fontys ‘Denk Groter Prijs’ in de categorie onderzoek geeft masterstudenten, medewerkers van Fontys en promovendi een plaform om hun onderzoek presenteren. Ik heb de eerste prijs in de wacht mogen slepen! Een enorme opsteker voor mij en een stimulans om verder te gaan met het ontwikkelen van mijn pASSpoort. In de link een filmpje met het interview met mij dat gemaakt is vlak na de uitreiking.

Link

 

 

Fontys Denk Groter Prijs Interview

denk-groter-prijsInterview met Suzanne over haar onderzoek ‘autisme, een andere wereld’,
dat genomineerd is voor de Denk Groter Prijs 2014 van Fontys Onderwijsinstellingen.

Link

 

 

Onderzoek: ‘Autisme, een andere wereld’

passpoortIn het kader van mijn masterstudie heb ik onderzoek gedaan naar de beeldvorming over leerlingen met autisme en een verstandelijke beperking. Dit onderzoek is met een 9 beoordeeld. Het onderzoek is met de onderstaande link te downloaden in

PDF formaat. Link