Anouschka Schutte- Autismecoach bij volwassenen
In het kader van ‘levenslang leren’ deed ik onlangs de cursus Autisme Anders Bekijken hebben mijn medecursisten en ik tijdens vijf middagen kennisgemaakt met alle facetten van autisme en met name hoe deze een rol spelen in het onderwijs (primair en voortgezet, regulier en speciaal). Nou zijn kinderen helemaal niet mijn doelgroep, maar ik vond het toch belangrijk om over die groep wat meer te leren (ook omdat ik regelmatig ouders van kinderen met autisme adviseer) en ik vond het mega-interessant. Soms ook confronterend, want ik herkende toch erg veel problematiek uit mijn eigen jeugd (maar toen ‘hadden meisjes nog geen autisme’ en dus was ik vooral lastig en dwars en moeilijk). Ondanks de andere focus kan ik de kennis uit deze cursus heel goed vertalen naar mijn eigen doelgroepen: bedrijven die op zoek zijn naar manieren om hun medewerkers optimaal te kunnen laten presteren, en volwassenen die (op latere leeftijd) hun diagnose hebben of vermoeden en die hun leven beter willen leren inrichten om zo met minder stress en overprikkeling van het leven te kunnen genieten.
Lianne Desmet, student Toegepaste psychologie en autismecoach
Wat is jouw cursus gaaf! Ik geniet er onwijs van, het is super volledig en ‘raak’, en ook heel actueel. Ik hou van de kritische insteek en het van meerdere kanten belichten van de theorieën (bijv over ToM). Ik heb al veel dingen kunnen gebruiken en zou bijna iedereen die met ‘autisten’ omgaat of werkt de volgende -voor mij gouden- zin willen inprenten: het gaat er niet of je het kan, maar wat het je kost. Want dit dekt de lading voor ongeveer alles.
A.Z., Ambulant Begeleider
Ik wilde alleen even zeggen dat ik zo blij ben dat ik bij jou deze cursus ben gaan volgen. Het borrelt en bruist helemaal! Je geeft mij precies dat wat ik miste. In alle theorie en literatuur kon ik mij altijd al helemaal verliezen. Ik zuig het op. Maar ik miste de middelen om ook echt onderin die ijsberg te komen. Ik wist en voelde dat ik daar moest zijn. Maar het voelde steeds als een black box waarvan je niet precies weet wat er nu echt aan de hand is en wat de echte ondersteuningsbehoeftes zijn. Door goed kijken en luisteren komen we natuurlijk ook al een heel eind, maar toch voelde dit als niet de meest effectieve manier en was het soms ook hit en miss. Ik had ook steeds het gevoel dat ik onderin de ijsberg niet kon komen omdat ik geen psycholoog ben. Ik had het gevoel dat alleen door onderzoek vanuit de zorgkant het goed in beeld gebracht kon worden. Met al jouw tips, tools, kennis en kunde kan ik nu wel zelf dingen in kaart brengen. De afgelopen weken heeft dit mijn werk weer zoveel veranderd. En ik ga trouwens heel goed op jouw visie. Die sluit zo aan bij wat ik ook denk en voel. Daarnaast hoor ik vaker mensen heel stellig een kant belichten en dan denk ik dat klopt, maar…. En jij komt elke keer als ik denk maar met de maar. Dat zorgt ook weer voor heel veel energie.
Mieke Jongebloet, AutiSkillS
In 2017 heb ik Suzanne leren kennen op de Inservice Autisme, waar zij destijds ook een workshop gaf. Door haar puurheid en openheid tesamen met dat van haar man René was ik getroffen. Afgelopen najaar( 2018) heeft Suzanne binnen de stichting waar ik voor werk een cursus mogen geven aan onderwijsdeskundigen. Ik mocht daarbij vanuit een verbindende rol als autismespecialist binnen deze stichting aansluiten.
Suzanne weet een ieder te inspireren. Mensen met al meer kennis en vaardigheden, als zowel mensen die nog erg zoekende zijn of net pas in aanraking komen met autisme. Door de theorie die zij verbindt met de tijd voor intervisies wordt het erg persoonlijk, voor een ieder leerzaam en legt het de hulpvraag ‘breed’ bloot. Daarnaast is zij heel gemotiveerd, staat ze open voor feedback, maar heeft de cursus een realistisch en niet dwingend karakter. Het doel anders leren kijken, ieder op zijn eigen manier wordt daardoor bij iedereen getriggerd. Terugkoppelingen met haar, waar ze uitgebreid de tijd voor neemt hebben mij geïnspireerd om vanuit een andere hoek te willen kijken en in te willen steken hoe we het passend onderwijs en thema autisme toegankelijker kunnen maken voor de onderwijssector en de mensen die ermee te maken krijgen en daarmee ook de weg en de inzet van hulp makkelijker kunnen maken. Dat er bij eerder signaleren ook echt actie wordt ondernomen zonder dat situatie’s met/of hulpvragen vanuit cliënt, school of ouders op zijn beloop worden gelaten vanuit onmacht, angst, onwetendheid of miscommunicatie.
Nicole Keulen, leerkracht OZA-ZML STIP VSO Utrecht
Ik ben me er weer bewust van geworden dat gedrag nooit ‘zomaar’ is, maar altijd een oorzaak heeft, en ik heb vele ideeën opgedaan hoe ik hier op een goede manier mee om kan gaan. De koppeling tussen praktijk en theorie spraken mij erg aan.
C.Elzinga, onderwijsassistent niveau 4
Annemieke Poppelier-Rook – leerkracht SBO Tangram Purmerend
Tijdens de cursus kwam ik weer voor (een voor mij nieuwe) groep te staan. Een leerling die ik als zeer ‘lastig’ meemaakte en bestempelde ben ik anders gaan bekijken en benaderen. Resultaat: een leerling die nu met veel plezier in de groep zit en een juf die hem beter begrijpt!
A. Scholtmeijer, assistent VSO ZML Voorthuijsenschool Haarlem, 28 januari 2020
Lisette van Diepen, , leerkracht SBO Tangram Purmerend
Suzanne kwam… ik zag… en ik overwon!
Evert kroon – directeur SBO St. Vincentius in Volendam
Jouw gedrevenheid komt goed over, zet mensen aan het denken en dat leidt tot actieve betrokkenheid. Ik heb je naam als autisme deskundige van harte aanbevolen bij … en zal dat ook bij andere collega’s doen. Je bent bij uitstek een expert op het gebied van autisme in relatie tot het onderwijs. Je hebt bij ons team een meer dan goede indruk achter gelaten
Martine Bond – leerkracht SBO St. Vincentius Volendam
Om een kind met autisme te kunnen bieden wat hij/zij nodig heeft, is deze cursus een eye-opener. Na deze cursus (h)erken je de verschillende aspecten van ASS, én het belangrijkste… je weet hoe te handelen, zodat de emmer van het kind niet zo vaak meer overloopt… Ieder kind verdient een eerlijke kans en daarbij een juiste aanpak van ons als professional.
Esther van Dijk – leerkracht SBO Tangram, Purmerend
Eigenlijk wil ik al mijn cursussen op deze manier: ontspannen sfeer, direct toepasbaar, afwisselend; een (hernieuwde) bewustwording van mijn eigen rol als leerkracht.
Marieke Valk, OZA leerkracht VSO ZML STIP Utrecht
‘Autisme anders bekijken’ biedt een brede basis rondom autisme in het onderwijs. Zowel in theorie als praktijk, waarbij cursisten worden uitgedaagd om zélf de koppeling te maken naar hun eigen handelen.
Katje Dirksen – leerkracht SBO Tangram, Purmerend
Suzanne weet ontzettend veel van autisme. Omdat zij dit koppelt aan persoonlijke ervaringen, is het extra interessant om naar haar te luisteren.
Kea Buiter – leerkracht SBO Tangram, Purmerend
Wat mij het meeste aansprak in de cursus is de persoonlijke inbreng van Suzanne, en haar eerlijkheid hierover. Hierdoor heb ik zelf ook meer inzicht gekregen. Ik weet (weer) dat ik er toe doe, en dat ik in het klein en in kleine stapjes moet denken.
Fammy Sandtke – leerkracht SBO Tangram, Purmerend
Ik heb veel meer begrip gekregen voor de complexiteit van autisme. Ik weet nu dat het de leerling soms extra energie kost, maar er is ontzettend veel ontwikkeling mogelijk, en daar kan ik als leerkracht zoveel in betekenen. De manier waarop Suzanne de cursus geeft is inspirerend, sprankelend, positief en enthousiast! Deze cursus verandert écht iets in je manier van kijken naar leerlingen (met en zonder autisme)..een must voor elke leerkracht!
Mei Veenendaal – leerkracht BO Trimaran, Edam
Ik heb door deze cursus echt het gevoel gekregen dat ik onze kinderen met autisme beter kan ondersteunen. Ook hebben we als school met het autismepaspoort een instrument in handen gekregen om een schoolbrede aanpak te hanteren. De theorie was goed onderbouwd, en ik heb op al mijn (extra) vragen een goed antwoord gekregen. Suzanne is een docent met een zeer positieve empathische uitstraling, daar zijn wij allemaal heel blij van geworden!
Marian Neijenhuijs – leerkracht BO Trimaran, Edam
Ik weet nu: “Iets begrijpen is iets kunnen verdragen/vergeven/accepteren!” Ik vond de combinatie van wetenschappelijke inzichten en onderbouwing met de praktijkvoorbeelden echt top. Het was precies op onze doelgroep afgestemd. Suzanne’s enthousiasme is geweldig en echt een pluspunt!
Ludewee Gootjes – leerkracht BO Trimaran, Edam
Suzanne heeft haar enthousiasme om oplossingen te zoeken op mij overgedragen. Ik weet nu: kleine stapjes hebben hierin het grootste resultaat. Ik heb hierin veel tips gekregen en kan daar morgen mee aan de slag!
Wilma van Nistelrooij, Ambulant Begeleider in Zorg – Wave Begeleiding in Heeswijk Dinther
Je geeft de cursus met heel veel enthousiasme en toewijding. Je deelt je kennis op een prettige manier, die voor iedereen te volgen is. De cursus zit qua opbouw goed in elkaar. Je verwijst naar diverse auteurs, als we meer verdieping willen in een onderwerp. Ik heb het prima naar mijn zin gehad!
Jessica van Riet, leerkracht ZML-VSO – De Meerklank in Zeist
Het belangrijkste inzicht dat ik heb opgedaan, is het besef dat we iemand met autisme niet moeten willen veranderen maar hooguit de omgeving en mijn eigen kijk en handelen aan moet passen op de aanwezige ondersteuningsbehoefte
Esther Pelgrom, leerkracht structuurgroep Kiem te Dordrecht
“Ik zeg het niet vaak over een cursus, maar Suzanne heeft me van A tot Z weten te boeien. Ik zou tegen iedereen die met kinderen met autisme te maken heeft willen zeggen: gewoon doen, volgen deze cursus!”
Marjolein Cozijnsen, leerkracht Herderschêe ZML-SO te Utrecht
“Een interessante en interactieve cursus met veel koppeling naar de praktijk, om meer inzicht te krijgen in de achtergrond en de oorzaken van gedrag van een autistische leerling”
Yvonne Koning-Nieuweboer – Leerkracht Middenbouw, Sint Vincentiusschool (SBO) te Volendam
“Ik heb door de cursus ´Autisme anders bekijken´ beseft dat afwijkend gedrag bij kinderen met autisme vaak bij de kenmerken van autisme horen. Ik heb de cursus als zeer aantrekkelijk en afwisselend ervaren. Mede door de ondersteuning van goede filmpjes heb ik mijn aandacht er goed bij kunnen houden.”
Siska Hakenkruger, leerkracht Kiem te Dordrecht
“Het belangrijkste inzicht dat ik opgedaan heb is dat er bij onze kinderen onder de oppervlakte veel meer speelt dan je ziet, en dat één druppel het kind te veel kan zijn, dus voor mij belangrijk om eerder signalen op te pikken om dit te voorkomen. Ik vond het erg prettig dat Suzanne veel praktijkervaring heeft, en ook dat wij de cursus met het hele team deden, waardoor we veel praktijkvoorbeelden konden delen. De cursus is erg afwisselend door de vele filmpjes, werkvormen en verhalen.”
Roelien de Vries – Logopediste, Sint Vincentiusschool (SBO) te Volendam
Naast de welkome kennis over het autismepaspoort heb ik dit instrument ook goed leren inzetten. Ik vond het prettig om te leren dat als de emmer bij een leerling vol is, hij overstroomt en er dus bijvoorbeeld een time-out nodig is. Ik bedenk nu van tevoren hoe ik de spanning kan verlagen en wat er nodig is als het gebeurt.
Melany Stroek – Leerkracht Aanvangsgroep, Sint Vincentiusschool (SBO) te Volendam
Ik heb veel handvaten aangereikt gekregen rondom autisme. De informatie heeft bij mij het inlevingsvermogen over autisme vergroot waardoor ik betere begeleiding kan bieden!
Mieke Besemboen, leerkracht ZML-SO Meerklank in Bosch in Duin
een eye-opener om als leerkracht passender te kunnen werken met leerlingen met autisme. Vanuit het waarnemen en mogelijkheden zien om als leerkracht hiermee te werken maakt dat de leerkracht er écht toe doet!
Christian Blom – Leerkracht Eindgroep, Sint Vincentiusschool (SBO) te Volendam
Wat fijn om de leerlingen met autisme goed in kaart te krijgen en een effectief ondersteuningsplan te kunnen maken. Bij de cursus maakte ik kennis met een aantal ZEER bruikbare formulieren die ik in de toekomst wil gaan gebruiken. De verschillende werkvormen tijdens de cursus waren niet alleen theoretisch maar konden meteen ingezet worden in mijn eigen groep.
Sandra Veerman – Leerkracht Middenbouw, Sint Vincentiusschool (SBO) te Volendam
Welk cijfer ik geef voor de PowerPoint presentatie en het curusmateriaal? Een dikke 10! Alle modules zitten als naslagwerk in een prachtige cursusmap.
Gina Veerman – Leerkracht Middenbouw, Sint Vincentiusschool (SBO) te Volendam
Ik heb beter leren kijken naar de leerling en zijn ondersteuningsbehoeftes. Juist alle eye-openers en de vele koppelingen naar de dagelijkse praktijk spraken mij aan tijdens de cursus ‘Autisme anders bekijken’
Corry Augustinus, leerkracht ZML-SO Meerklank in Bosch in Duin
Ik heb meer inzicht in mijzelf als leerkracht en mijn omgang met autisme gekregen. Ik ben de leerlingen écht anders gaan bekijken!
Ada Waal-Tol – Leerkracht JRK groep, Sint Vincentiusschool (SBO) te Volendam
Ik heb Suzanne al kort horen spreken tijdens de InService in Malle (B) en bedacht meteen hoe mooi het zou zijn als ons team de cursus ‘Autisme anders bekijken’ zou volgen. Nu de cursus er op zit heb ik een aantal mooie inzichten opgedaan. Ik kijk bijvoorbeeld nog bewuster en specifieker naar kinderen. Het heeft er voor gezorgd dat we de klasseninrichting hebben aangepast wat voor meer rust zorgt. Ook hebben we onze manier van lesgeven onder de loep genomen. Ook heb ik geleerd de emmer bij kinderen minder snel te laten overlopen door me bewust te zijn van signalen van spanningsopbouw. Iedere leerling met ASS-problematiek heeft immers een eigen specifieke aanpak nodig. Jouw enthousiasme werkt erg aanstekelijk. Een aanbeveling voor deze cursus schrijven is niet erg moeilijk. ‘Een ieder die zich meer wil verdiepen in kinderen met ASS-problematiek, heeft aan deze cursus zeer veel! Zowel inhoudelijk als praktijkgericht zit je met zeer veel interesse te luisteren en tegelijkertijd koppel je het terug naar je eigen groep. Kortom: een echte AANRADER!’ Als ik dan toch een tip zou moeten geven… ik had gewenst dat de cursus langer had geduurd dan deze vijf bijeenkomsten.
Anita Tol – Leerkracht JRK groep, Sint Vincentiusschool (SBO) te Volendam
Ik heb veel informatie over autisme gekregen! Ik heb hierdoor beter leren inspelen op de manier waarop kinderen met autisme denken. Door kleine aanpassingen in de groep, maar ook de manier van benaderen, kunnen we de kinderen beter helpen ontwikkelen op zowel sociaal-emotioneel als cognitief gebied.
Yvonne Norbart – Leerkracht Middenbouw, Sint Vincentiusschool (SBO) te Volendam
Om een leerling met ASS onderwijs op maat te kunnen bieden is het eigenlijk een must om deze cursus te volgen! Suzanne, ik vind dat je met ontzettend veel enthousiasme en passie deze cursus hebt gegeven!
Jaap Schilder – Leerkracht en AB, Sint Vincentiusschool (SBO) te Volendam
De zintuiglijke waarneming van kinderen met autisme vond ik een belangrijk inzicht. Met het autismepaspoort en het zintuiglijk profiel wat daarin is opgenomen heb ik een beter inzicht gekregen waar de meeste ondersteuning nodig is. Ook heb ik geleerd om vanuit het handelingsgericht werken te zoeken naar mogelijke oplossingen ter ondersteuning.